Dubbing Wikia
Advertisement

Apokalips X is a 2014 Malaysian post-apocalyptic action film directed and written by Mamat Khalid.

Synopsis

Apokalips X mengisahkan peradaban manusia yang hidup selepas Perang Nuklear meletus pada tahun 2047. Saki-baki manusia yang terselamat daripada perang itu hidup dalam keadaan kacau-bilau, hilang arah tujuan dan menjadi ganas. Lalu, muncul beberapa puak yang berbalah dan berbunuhan antara satu sama lain demi kelangsungan hidup dan gelaran ketua. Manusia ketika ini terbahagi kepada lima puak iaitu Merah Putih diketuai X (Farid Kamil), Taring Led yang dipimpin Sri Gala (Peter Davies), Flora diketuai oleh Kulat (Zoe Tan), Teratai diketuai Melur (Vasanth) dan Jengking diketuai oleh Y (Jehan Miskin) daripada 30 buah puak pada asalnya.

Puak-puak tersebut berusaha menegakkan keamanan melalui perjanjian damai yang diasaskan oleh Pendita walaupun wujudnya rasa dendam dan benci antara mereka. X yang digeruni pada zaman kegemilangannya dahulu bertekad untuk tidak berperang lagi sampai bila-bila. Tetapi perjanjian damai yang telah memberhentikan pertempuran maut satu ketika dahulu menjadi semakin terancam apabila Aman Chai (Adam), pengikut utama X jatuh cinta kepada anak kesayangan Sri Gala iaitu QiQi (Miera Leyana). Pergelutan yang tercetus akibat daripada hubungan cinta tersebut dan juga hasutan Kala menyebabkan QiQi tercedera parah. Sri Gala yang meradang dengan kejadian itu bertekad mahu keluar daripada perjanjian damai yang telah termeterai bertahun lamanya.

Apabila ketegangan antara X dan Sri Gala semakin memuncak, Kala yang gila kuasa pula mengambil kesempatan dengan merancang tindakannya untuk menjatuhkan kedua-dua geng tersebut. Kala berjaya menambahkan bilangan pengikutnya di samping bersiap sedia untuk membuat serangan.

Cast

Character Original Actor Dub Actor
X Farid Kamil TBA
Kala Jehan Miskin TBA
Sri Gala Peter Davis TBA
Kulat Zoie Tam TBA
Qi Qi Miera Leyana TBA
Razor Iqram Dinzly TBA
Chin Long Dazrin Kamarudin Tom Bauer

Additional Voices

External Links

Advertisement